Het waren twee fantastische dagen ;-) - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Rinke Hoekema - WaarBenJij.nu Het waren twee fantastische dagen ;-) - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Rinke Hoekema - WaarBenJij.nu

Het waren twee fantastische dagen ;-)

Door: Heit

Blijf op de hoogte en volg Rinke

10 December 2015 | Curaçao, Curaçao

Twee dagen zonder Wi-Fi was voor ons wel door te komen, voor Rinke was het duidelijk minder.
De verslagen van die dagen volgen hier onder, dat van vandaag komt later.

Dag 2 met de dolfijnen
Vanochtend uitgeslapen en nog voor het ontbijt Foekje gefeliciteerd met haar verjaardag. Niet gezongen, dat begrijpt Rinke niet.
Na het ontbijt zijn we met zijn vieren boodschappen gaan doen in de Nissan Verso. Als je dan een auto huurt moet je hem ook gebruiken toch?
Rinke duwde de kar en dat ging prima.
Na terugkomst even wat drinken en tot het middageten in het zwembad gelegen tot groot genoegen van Rinke.
Hij vond het zo leuk dat hij niet uit het zwembad wilde komen toen het tijd was om te eten. Met enige mentale en fysieke overredingskracht hebben we hem toch boven gekregen.
We hebben ons eetschema aangepast voor Rinke, de warme maaltijd is soms een probleem, afhankelijk van wat we eten en vooral ook zijn stemming. Boterhammen gaan er wel altijd goed in, dus eten we tussen de middag warm en ’s-avonds brood.
Ondanks dat we deze keer ketchup bij het eten hadden beliefde meneer het eten niet en vertrok hij enigszins gefrustreerd naar zijn slaapkamer. Dan niet!
Na het eten ontspannen met de tablet tot we ons om drie uur gereed gingen maken voor de tweede dolfijndag. Rinke had er zin in en liep vlot met ons mee. Omdat we een paar minuten moesten wachten is hij de bomen weer wat gaan uitdunnen.
Lisette had bij het CDTC aangegeven dat ze van wege Rinke’s postuur en kracht niet geheel in kon staan voor de veiligheid van Rinke en haar zelf. Daarom is besloten dat de therapie verder gaat met Gerwin. Adrienne blijft wel als stagiaire en Anne als dolfijntrainster. Je kunt zien dat Rinke wat meer respect heeft voor Gerwin, hij was toegeeflijker en gaf minder weerstand dan gister. Uiteraard is niet alles geheel nieuw meer, dat helpt ook.
Rinke liep vlot mee naar het bassin en het eerste stuk trap ging ook goed, tot hij het water in moest. We vermoeden dat hij niet goed kan zien wat er onder water is, hij was behoorlijk terughoudend om het water in te gaan. Toen hij eenmaal op het onderwaterplateau stond ging het goed. Voor mensen die de situatie kennen, Rinke zwemt (nog) niet bij de andere dolfijnen en kinderen maar helemaal aan de andere kant bij Tela en haar dochter Serena.
Rinke vind de dolfijnen nog wel wat spannend en groot, bang is hij er gelukkig niet voor.
Wat erg grappig was, op een bepaald moment sloeg Rinke op zijn manier met zijn hand een paar keer op het water terwijl Tela in de buurt was. Zij reageerde hierop door ook met haar staartvin op het water te slaan. Rinke vond deze reactie prachtig.
Erg mooi om te zien.
Terwijl Rinke zich vermaakte met Tela en Serena, is Anna wezen snorkelen met Gabriëlla. Zij is van het brusjes programma. Ook Anna heeft zich prima vermaakt en ze heeft veel vissen gezien tijdens haar eerste keer snorkelen.
Vanavond bij ons appartementenhotel een ontmoetingsavond gehad met ander therapie gezinnen en een aantal therapeuten, dolfijntrainsters en stagiaires. Leuk om op een ongedwongen manier met hen te kunnen praten.
Rinke was hier niet bij, hij oogde erg moe en vond de drukte te veel van het goede, dus zijn we met hem naar het appartement gegaan.
Bij het diner bleek hij toch behoorlijk trek te hebben, de ene na de andere boterham ging er in. Daarna nog op de tablet en om half tien ging hij zelf te kooi.
Morgen verder …

En verder met de dolfijnen.

Vandaag hebben we gezamenlijk uitgeslapen tot een uur of negen. Rinke wilde niet van de slaapkamer af en bleef wat talmen voor de deur. Ook lokken met brood of drinken kon hem niet naar de ontbijttafel lokken. We hebben het maar zo gelaten, forceren heeft geen zin.
Na het ontbijt was het weer tijd voor boodschappen. Rinke duidelijk gemaakt wat we gingen doen en na enig aandringen liep hij gedwee mee. Fijn dat hij autorijden geen straf vindt, hij ging rustig zitten en heeft rustig om zich heen gekeken tijdens de rit.
In de supermarkt heeft Rinke goed geholpen door de aangereikte boodschappen in de kar te stoppen. Ook bij de kassa zette hij al het aangereikte spul keurig op de lopende band.
Om de tijd wat te doden zijn we een stukje verder het eiland opgereden in oostelijke richting. Even voorbij Jan Tiel konden we niet verder en gingen we terug naar het hotel.
Daar aangekomen de boodschappen uitgepakt en opgeruimd, Rinke kroop weer achter de tablet. Nog steeds geen Wifi, dus maar weer de spelletjes die op de tablet staan. Gelukkig heeft heit gisteravond een aantal extra levels van Angry Birds toegankelijk gemaakt, zodat er wat meer keus is.
Het eten tussen de middag ging een stuk beter dan gister, waarschijnlijk vooral dankszij de gekochte appelmoes.
Rinke is weer gaan ontspannen (moet ook wel, de therapie is inspannend) en Anna is even gaan plonzen in het zwembad tot we weer naar de dolfijnen konden. Iets eerder deze keer omdat Gerwin een deel van het anamnese gesprek over wilde doen. Prima. Hoe beter hij Rinke kent, hoe meer er uit de therapie te halen is.
Normaal zou Anna mee gaan naar het dok, alleen waar Rinke zijn therapie heeft is geen dok, alleen een onderwaterplatform. De dolfijnen verhuizen morgen naar een bassin met een dok en dan kan Anna haar dok dag beleven. Hopen we, want het is al de derde dag dat wordt gezegd dat de dolfijnen gaan verhuizen. We zullen het zien.
Anna heeft mee gekeken naar de therapie. Intussen begon een paar bassins verder de dolfijnenshow en Anna heeft daar ook gekeken. Toen die voorbij was heeft ze de therapie verder afgekeken.
Rinke had weer minder moeite met de trap naar beneden dan gister. Prima!
In het water voelde hij zich vrij snel ontspannen, allen het aanraken van een dolfijn is nog steeds spannend. Logisch, het zijn best grote dieren die uit het water opkomen om je hand aan te raken of een kusje komen geven.
Rinke moest foto’s gaan kiezen waarop activiteiten stonden die de dolfijnen dan gingen uitvoeren. Dit deed hij heel bewust, heel mooi om te zien. Ook dat hij steeds een beetje minder bang is voor Tela en Serena.
Na het eindgesprek met Gerwin kwam Rinke vrij monter en veel minder vermoeid dan gister weer met ons mee.
Hij heeft goed gegeten en is niet even gaan liggen na de therapie net als gister.
Verder vanavond lekker rustig aan gedaan.
Morgen is er weer een dag.

• 10 December 2015 - 23:19

Irma:

Hallo,

Wat fijn om te horen dat het goed gaat , en wat een mooie film van Rin ke in het water .
    heel mooi om te zien,
    en dat hij al zo dicht bij de dolfijnen durft top hoor !!!

geniet er met zijn allen maar geod van
    hartelijke groet vanuit de koninginnenpage

• 10 December 2015 - 23:23

Ada:

Wat fijn dat jullie deze mogelijkheid hebben! En dat het maar goed mag gaan met jullie kinderen. En geniet van de momenten van vooruitgang. Tot ziens!!!

• 11 December 2015 - 09:50

Annelies:

Wat een mooie foto's , Anna staat er prachtig op !
    Leuk om een beeld te hebben bij jullie activiteiten en verhalen.

• 11 December 2015 - 14:58

Nynke:

Fijn om zo op de hoogte te blijven en bijzonder te lezen....

Gr nynke